Bom dia Lisboa! 👋 Want daar werd dit jaar een van de grootste tech-congressen ter wereld georganiseerd: Web Summit. En natuurlijk zat ons team op de eerste rij om geïnspireerd te worden door een rollercoaster vol innovatieve en vooruitstrevende ideeën. We kunnen niet wachten om je alles te vertellen over onze favoriete sessies. Klaar voor een dosis inspiratie? 👇
De favoriet van Maïté – Should I start a podcast?
Sprekers: David Savage, Rhett Power en Alisa Cohn
Maïté: “Deze sessie heeft indruk op me gemaakt. Podcasts zijn de laatste jaren enorm populair geworden en hebben zoveel opportuniteiten. Ze bieden merken de mogelijkheid om in contact te komen met hun publiek, hun persoonlijkheid te tonen en zich te profileren als gezaghebbende stemmen in hun vakgebied.”
Belangrijke inzichten die je niet wil missen uit deze sessie
- Starten met een podcast opent deuren. Het leidt tot nieuwe connecties en bouwt aan je merk.
- Een podcast maken kan in de startfase wat intimiderend aanvoelen. Zelfs bekende personen hebben hier ook nog vaak zenuwen voor, wat wel geruststellen is. Een tip: doe ervaring op en probeer jezelf zoveel mogelijk te ontwikkelen.
- Who doesn’t love surprises? 😉 Of iemand je uitnodiging zal accepteren en gastspreker wil zijn, blijft altijd een verrassing. Net daarom is het extra belangrijk om het contact te koesteren met zij die er wel op ingaan.
- Het succes van je podcast staat of valt met hoe je gast zich voelt. Heeft hij of zij ervan genoten? Was het een positieve ervaring? Then you’re all good.
- Goede inhoud is belangrijker dan technische perfectie. Je kan perfect een podcast starten zonder al die geavanceerde technische snufjes. Begin dus bij het begin, en ga dan stap voor stap verder met de technologie.
- Blijf jezelf uitdagen. Het vinden van je stem is een voortdurend proces van blijven interviewen en genieten van het gesprek.
De favoriet van Lieselore – Lessons from Gen Z that will engage Gen Alpha
Spreker: Jay Richards (founder Imagen Insights)
Lieselore: “Mijn laatste sessie van Web Summit was ook meteen de interessantste. Hoewel ik officieel bij Gen Z hoor, merk ik dat het soms een raadsel blijft hoe we hen het beste kunnen bereiken. Dankzij de sessie van Jay Richards kreeg ik een beter beeld van wie Gen Z nu eigenlijk echt is, en waar ze allemaal mee bezig zijn. Ook de volgende in rij, Gen Alpha werd aangehaald. Het is de eerste generatie die ook influencers als ouders kunnen hebben. Welke digitale veranderingen dat met zich meebrengt, zal de toekomst moeten uitwijzen.”
Key insights van deze lezing
- Gen Z is leider in change making. Nog meer dan de voorgaande generaties, zijn zij activisten in verandering brengen in de wereld. Maar zijn ze dat dan op alle gebieden? Nee, dat niet. Ze hebben een paar zaken waar ze écht in geloven en daar gaan ze de volle 100% voor.
- Perfecte content op sociale media is een no-go voor Gen Z. Zij houden meer van authenticiteit en hechten veel belang aan transparantie, engagement en communities. Ze willen graag betrokken worden bij merken en hun producten.
- Gen Alpha (geboren na 2010) zal de meest diverse generatie ooit worden. Ze zijn de eerste generatie die opgroeit met influencers als ouders. En 65% van hen zal een job hebben die momenteel nog niet bestaat.
De favoriet van Margot – Will Gen AI transform marketing and advertising?
Sprekers: Michael Treff, Angelica Mari, Simone Berry en Kristina Cambefort
Margot: “De eerste sessie van de dag en mijn interesse werd al meteen ✨ gesparkt ✨. GenAI is here to stay. We kunnen het dus maar beter omarmen én leren hoe we het in ons voordeel gebruiken, toch?”
Let’s have a look at the key takeaways
- Veel marketeers ervaren een soort ‘fear of replacement’. GenAI is best indrukwekkend, maar vooral goed in het verlichten van je werklast. Hierdoor kan jij je focussen op andere taken die vroeger als een race tegen de klok voelden.
- GenAI blijft natuurlijk een tool gebaseerd op data. Daardoor mist het vaak nog de human touch.
- De grens tussen ideeën hebben en ze tot leven brengen wordt flinterdun. GenAI tilt je creativiteit naar nieuwe hoogten, geeft die extra push aan je idee en geeft het mee vorm.
- GenAI maakt ons ‘superhuman’. Stel je voor wat je nu al doet en wat je nog meer kan doen als GenAI een deel van je taken overneemt.
- Maar wat dan met die extra tijd die vrijkomt? Dat veroorzaakt wel wat spanning. Zie het als een kans om meer te focussen op strategie, je creativiteit te doen bloeien en een gezonde work-life balance te onderhouden. Let’s shift that mindset.
De favoriet van Yannah – 5 ways OOH will boost your business
Spreker: Sylvain Le Borgne (Chief Data Officer bij JCDecaux)
Yannah: “Wat mij het meeste is bijgebleven, is dat Out Of Home (OOH) wel degelijk meetbaar is en het een brand-safe plaatsing is. Dankzij deze sessie kreeg ik een beter beeld over waarom OOH een goede toevoeging kan zijn aan je mediamix. Voor mij was dit dan ook een van de beste sessies die ik heb bijgewoond op Web Summit.”
De redenen waarom je volgens Sylvain Le Borgne OOH moet overwegen
- To start, het is eenvoudig. Net zoals op andere platformen, kan je je plaatsing boeken, materiaal aanleveren en optimaliseren.
- Een tweede reden is de wendbaarheid. Evalueer tijdens de looptijd van de campagne je advertenties en speel hierop in. Optimaliseer en wijs budgetten opnieuw toe waar nodig. Met andere woorden, zorg voor de beste betrokkenheid bij je advertenties.
- Reden nummer drie is vergelijkbaarheid. Bij OOH kan je dezelfde metrics als op sociale media gebruiken om je resultaten te evalueren. Dat maakt het makkelijker om cross-channel campagnes met elkaar te vergelijken.
- Next up, de transparantie die OOH biedt. Je weet exact waar je advertentie getoond wordt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat het in een verkeerde context terechtkomt, zoals bij Display Ads wel kan gebeuren.
- De laatste reden is de efficiëntie. Er is geen instapdrempel. Je kan makkelijk inspringen door gebruik te maken van planningstools en er is geen minimumbudget nodig.
De favoriet van Lina – A five-tool creator: Being
Sprekers: Camila Coutinho, Christine Peng-Peng Lee en Alexandra Sternlicht
Lina: “De eerste sessie die ik volgde op Web Summit, was meteen degene die me het meeste is bijgebleven. Het was een trip doorheen de trends voor 2024 in de groeiende creator economy. De noodzaak om content aan te passen, te vernieuwen en te restylen in lijn met de veranderende trends en platformen, is een kunst op zich. Dus geloof mij: flexibiliteit is hier key.”
Trends voor 2024 in de creator economy
- Private messaging is hot. Via platformen zoals WhatsApp of Discord kunnen creators op heel persoonlijke en exclusieve manieren met hun publiek communiceren. Dat stelt ze in staat om meer op maat gemaakte ervaringen aan te bieden, wat op zijn beurt zorgt voor diepere connecties en meer loyaliteit.
- AI zal steeds meer vorm krijgen. Doordat de tools en technologieën zich blijven ontwikkelen, worden de creatieve mogelijkheden steeds groter. Ze zorgen ervoor dat creators echte superheroes worden. 🦸
- Een groeiende bezorgdheid over het gevaar van sociale media zorgt voor een toenemend belang van de bescherming van kinderen online. Er is behoefte aan proactieve maatregelen om een veiligere onlineomgeving te garanderen.
- User-Generated Content (UGC) wordt steeds belangrijker. Merken hebben meer en meer nood aan inzichten van creators, om hier zo op in te kunnen spelen.
- Kwaliteit en authenticiteit staan boven viraal gaan. Het is key om betekenis- en impactvolle content te creëren, die echte connecties met het publiek bevordert. Het uiteindelijke doel van merken en creators is om duurzamere relaties op te bouwen met hun volgers.