Van leuke brunchplekjes in Brussel, tot stijlvol interieuradvies en gezonde kookinspiratie: vraag het aan je favoriete social media kanaal en je krijgt heel wat relevante zoekresultaten. Sociale media worden namelijk steeds vaker ingezet bij het zoeken naar specifieke informatie of om de nodige inspiratie op te doen. Dat maakt het extra belangrijk om in te zetten op een uitstekende vindbaarheid, en dus een ijzersterke SEO. Want wanneer mensen naar informatie zoeken op sociale media, wil je natuurlijk dat ze jouw content te zien krijgen. Klaar om te schitteren op de zoekpagina’s? Let’s dive into the world of SEO. 🌟
Het belang van Social SEO
Social Search, ofwel Social SEO, draait om het verschijnen in de zoekresultaten op sociale media. Dit omvat het opnemen van relevante informatie en zoektermen in je social media berichten, om zo de kans te vergroten dat je content wordt opgemerkt door gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je bijschriften, ondertitels en alt-teksten op basis van het zoekgedrag van je doelgroep.
Waarom is dit belangrijk?
👀 Je ogen focussen zich op wat beweegt of er aantrekkelijk uitziet. Hierdoor wint visueel zoeken aan populariteit.
👤 Het gebruikersgedrag is geëvolueerd, vooral bij Gen Z. Deze generatie vindt het veel leuker om visueel dingen te ontdekken.
🔎 Verschillende social media kanalen zetten steeds meer in op het verbeteren van de zoekfunctionaliteiten.
Wat is het effect precies?
📈 De groei van je kanaal neemt toe doordat nieuwe gebruikers je vinden. Het helpt dus bij het opbouwen van merkbekendheid.
📲 Je bereikt potentiële klanten die geen (of veel minder) traditionele zoekmachines, zoals Google, gebruiken.
👏 Je content wordt automatisch voorgeschoteld bij relevante zoekopdrachten, easy peasy!
Nog niet overtuigd? Bijna 40% van Gen Z geeft de voorkeur aan TikTok of Instagram bij het zoeken naar een plek om te eten of te bezoeken. Want zeg nu zelf: je voelt je toch automatisch meer betrokken bij een video over de prachtige natuur in Zweden dan bij een saaie Wikipedia-pagina over het land?
Je socials optimaliseren voor SEO
Er zijn verschillende aspecten waarmee je rekening dient te houden als je je sociale media wil optimaliseren om in de zoekresultaten te verschijnen. Zo draait alles rond content engagement (de interacties), en minder rond traditionele zoekwoordoptimalisatie zoals je voor Google zou doen. Het stimuleren van shares, saves, comments en likes is dus van groot belang.
Ook interessant om te weten: het effect dat meta tags van je website op Google hebben, hebben hashtags en alt-tekst van je berichten op sociale media. Daar komt ook de invulling van je biografie of gebruikersnaam én de uitstraling van je social media profiel bij kijken. Zorg er dus voor dat alle belangrijke informatie aanwezig is, zodat gebruikers meteen begrijpen wat je te bieden hebt en waar je voor staat.
Voor alle social media kanalen gelden deze tips:
- Zorg voor een volledig en optimaal profiel.
- Plaats regelmatig nieuwe content.
- Moedig interacties aan en wees sociaal.
- Gebruik zoekwoorden en hashtags die aansluiten bij je doelgroep.
- Stimuleer de kijktijd van je video’s.
- Blijf je community voeden met relevante en persoonlijke content.
Natuurlijk zijn er ook per kanaal specifieke tips die je kan gebruiken om je Social SEO te optimaliseren. We gaan hier samen even dieper op in. 👇
Instagram is een open en publiek netwerk, wat het een makkelijk doorzoekbaar platform maakt. Door onderstaande tips toe te passen, zullen je account en je content hoger scoren in de zoekresultaten. Met als gevolg dat je meer gebruikers naar je account leidt en zowel de betrokkenheid als het aantal conversies vergroot.
Beginnen doen we bij het begin, en dat is je profiel SEO-proof maken. Dit doe je door zoekwoorden in je naam, gebruikersnaam en biografie toe te voegen. Heb je een relevante locatie? Dan voeg je die ook best toe aan je profiel om zo bij het juiste publiek terecht te komen.
Daarnaast is het belangrijk om relevante zoekwoorden en hashtags op te nemen in je bijschrift. Door zoekwoorden in je bijschrift te plaatsen, vergroot je namelijk de kans dat je content verschijnt bij zoekopdrachten met die specifieke woorden. Een extra tip voor Instagram Reels: vul ‘Onderwerpen’ in. Vlak voor je je Reel plaatst, kan je kiezen voor ‘Onderwerp toevoegen’. Hier kan je maximaal drie onderwerpen kiezen. Het is belangrijk om te gaan voor de meest relevante met betrekking tot je branche. Zorg er daarnaast ook voor dat de onderwerpen voldoende van elkaar verschillen. Zo maximaliseer je je bereik. 💡
Om je Instagram SEO verder te verbeteren, kan je alt-tekst toevoegen aan je berichten. Het doel hiervan is om visuele inhoud toegankelijker te maken. Als bijkomend voordeel helpt het Instagram om precies te begrijpen waar je content over gaat, zodat het deze kan tonen bij relevante zoekopdrachten.
Een laatste tip voor Instagram: hecht belang aan je community. Ga de conversatie aan en plaats regelmatig en consistent berichten die relevant zijn voor je publiek. Inactieve accounts verschijnen namelijk niet in de zoekresultaten. Wil je meer te weten komen over de beste manier om met je community om te gaan? Lees dan zeker onze ultieme gids over conversation management.
TikTok
Next up, TikTok SEO. Om dit te begrijpen, is het belangrijk om te kijken naar de manier waarop TikTok zijn content rangschikt. Er zijn namelijk verschillende factoren die hier een invloed op hebben.
Gebruikersinteracties
Video’s die je leuk hebt gevonden, net hebt verborgen, hebt toegevoegd aan je favorieten of helemaal hebt uitgekeken.
Informatie in je video
Dit omvat bijschriften, hashtags, geluidseffecten en muziek.
Apparaten en accountinstellingen
Dit zijn de instellingen die TikTok gebruikt om prestaties te optimaliseren. Van taalvoorkeur en land, tot type apparaat en interessecategorieën.
Nu je dat weet, kunnen we onze belangrijkste tip met je meegeven: het hoofdzoekwoord luidop zeggen in je video. Het algoritme geeft voorrang aan video’s waar de zoekwoorden daadwerkelijk in worden uitgesproken en dus een match hebben met de woorden in de geschreven tekst.
Daarnaast zijn hashtags ook hier essentieel voor de zichtbaarheid in zoekopdrachten. Neem de meest relevante dus samen met je zoekwoorden op in je videobeschrijving. De beste manier om erachter te komen waar mensen naar zoeken, is door je zoekwoord rechtstreeks in de TikTok-zoekbalk in te typen. TikTok zal automatisch de zoekbalk aanvullen met de populairste trefwoorden die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht.
Pinterest is een van de meest krachtige zoekmachines omdat het je als merk helpt om direct in contact te komen met online shoppers. Het is dus een must om te weten hoe je Pinterest SEO kan inzetten.
Onze eerste tip heeft te maken met de borden op je profiel. Wanneer je de structuur van je account opzet, gebruik dan je belangrijkste zoekwoorden als leidraad voor de borden die je maakt. Geef ze ook een slimme naam, eentje die meteen duidelijk maakt wat er te ontdekken valt.
Daarnaast is het belangrijk om je Pin te optimaliseren. Deze bestaat uit een afbeelding, alt-tekst, titel, beschrijving en doel-URL. De titel is, samen met de afbeelding, het allerbelangrijkste want deze wordt getoond in de zoekresultaten. Hierin beschrijf je de afbeelding, inclusief de relevante zoektermen. Tip: vergroot je bereik door te kiezen voor iets langere zoektermen. Hier wordt minder naar gezocht máár de concurrentie is lager, wat betekent dat het gemakkelijker is om hoger te scoren. Wissel je langere zoekwoorden voldoende af met korte zoekwoorden, om zo te komen tot de ideale hashtag-mix.
Gebruik steeds afbeeldingen van hoge kwaliteit om te profiteren van het visuele zoekgedrag. Met Pinterest Lens kunnen gebruikers namelijk zoeken met hun camera in plaats van met hun toetsenbord. Relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit zorgen ervoor dat je ook deze zoekopdrachten niet mist.
Je Facebookpagina kan je SEO-proof maken door je belangrijkste zoekwoord in de naam en de URL van je pagina, de info-sectie en de beschrijving te verwerken. Voeg ook je bedrijfsadres toe aan je profiel. Dit vergroot de kans om naar boven te komen bij meer lokale zoekopdrachten.
Een tweede tip: gebruik alt-tekst voor beelden. Specifieke, beschrijvende alt-tekst in je afbeeldingen is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat het platform begrijpt waar je bericht over gaat.
Daarnaast is het ook hier belangrijk om actief en consistent te posten en regelmatig te reageren op de comments van je berichten. De interacties met je merk beïnvloeden namelijk je vindbaarheid. Neem hierbij ook een Facebook-groep in overweging. Hoe actiever je in zo’n groep bent, hoe zichtbaarder je pagina wordt.
Ten slotte hebben we nog enkele tips voor LinkedIn. Hier is het vooral belangrijk dat je long-form content gaat maken die gebaseerd is op relevante zoekwoorden. Daar zijn LinkedIn Articles ideaal voor. Het geeft je de kans om waardevolle inhoud te creëren rond belangrijke zoekwoordclusters.
Overdrijf niet met je zoekwoorden. Als je je bericht volpropt met te veel zoekwoorden of hashtags, ziet LinkedIn dit meteen als spam of als minder kwalitatief. Zo zal je dus niet in de top zoekresultaten verschijnen. Neem zoekwoorden op een natuurlijke manier op en voeg enkel relevante hashtags toe. We raden aan om er maximaal drie te gebruiken.
Als we kijken naar een LinkedIn-profiel, dan spelen vooral je headline en URL een belangrijke rol op vlak van SEO. Je headline is het eerste wat mensen zien, dus maak dit zo ✨ catchy ✨ mogelijk. Hou het kort en bondig, het voldoet om één of twee van je belangrijkste zoektermen te vermelden. Daarnaast pas je ook best je pagina-URL aan naar eentje die een zoekwoord bevat dat met je sector of bedrijf te maken heeft.
Genoeg redenen om nu aan de slag te gaan met Social SEO. 😉 Weet je niet waar te beginnen? Of wil je meer weten over hoe je Social Search kan toepassen binnen je huidige strategie? Neem gerust contact met ons op.