We hebben ons ondergedompeld in de nieuwste cijfers van de Digimeter en er zitten een paar opvallende trends tussen! Wat doet Vlaanderen met sociale media anno 2024? Welke platforms winnen terrein, en welke raken in de vergeetput? Je ontdekt het hier. 👇
Lichte daling in het dagelijkse gebruik van sociale media
Bijna iedereen zit nog steeds op sociale media: voor 86% van de Vlamingen is het een dagelijkse gewoonte om minstens één social media platform en/of chatdienst te gebruiken. Toch is er voor het eerst een klein teken van verzadiging. Het aantal mensen dat dagelijks sociale media gebruikt, daalde licht naar 64%. Ook de tijd die we erop besteden, ging lichtjes naar beneden. Vlamingen spenderen nu gemiddeld 71 minuten per dag aan scrollen, swipen en chatten. Dat is 4 minuten minder dan in 2023.

Facebook blijft terrein verliezen
… al behoudt Meta wel het marktleiderschap. Facebook heeft nog 67% actieve gebruikers. Opvallend: vooral jongeren laten het kanaal links liggen. In de leeftijdsgroep 18-24 jaar daalde het dagelijks gebruik met maar liefst 38%. Gelukkig voor Meta, zijn WhatsApp en Instagram er om aan populariteit te winnen. WhatsApp wordt nu dagelijks gebruikt door 66% van de Vlamingen. Het aantal mensen dat dagelijks minstens één Meta-platform gebruikt, stijgt zelfs naar 84%.
TikTok en Snapchat versterken hun positie
Zijn er uitdagers van het Meta-monopolie bij jongeren? Absoluut. TikTok en Snapchat groeien gestaag, maar een echte machtsverschuiving van Meta naar de uitdagers is er nog niet. Bij 18-24-jarigen blijft Facebook (67%) nog nét groter dan TikTok (65%). De strijd is dus nog niet gestreden! 😉
Personenmerken worden belangrijker voor jongeren
Vooral jongere Vlamingen laten zich steeds vaker inspireren door influencers en content creators. 80% van de 18-24-jarigen en 60% van de 25-34-jarigen kijkt regelmatig online video’s die hun favoriete creators publiceren. Sociale media zijn dus niet alleen entertainment, maar ook dé plek waar jongeren hun favoriete merken en producten ontdekken.
AI: van hype naar keyplayer
2023 was het jaar waarin Artificiële Intelligentie explodeerde. Dat zet zich in 2024 keihard door: 93% van de Vlamingen kent AI, 71% kan uitleggen wat het is en 45% heeft al met generatieve AI geëxperimenteerd.

Vooral jongeren gaan er vol voor:
- 68% van de 18-24-jarigen gebruikt AI actief.
- Bij 25-34-jarigen is dat 46%.
- Zelfs bij 35-44-jarigen en 45-54-jarigen groeit de adoptie snel.
Bij de oudere generaties ligt het gebruik nog een stuk lager, maar de AI-trein lijkt niet meer te stoppen.
De grote vraag voor de toekomst: blijft sociale media een bron van verbinding, inspiratie en ontdekking? Of raken we steeds meer verzadigd en kritisch over onze online tijdsbesteding? 💠Wat alvast zeker is, is dat sociale media een groot en belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven blijft.
Wil je het volledige rapport van imec.digimeter 2024 in detail bekijken? Dat kan via deze link.