“We willen graag meer inzetten op social media.” Dat is wat we bij So Buzzy wel vaker te horen krijgen. In deze tijden willen bedrijven en organisaties terecht meer aandacht schenken aan digitale marketing. Maar natuurlijk is op social media zitten, om op social media te zitten nooit het beste idee.
Wat wél een goed idee is, is om eerst grondig na te denken over wat je precies wil bereiken. Met andere woorden: wat zijn je bedrijfsdoelstellingen? Pas als je daar een gedetailleerd antwoord op kan geven, kan je een impactvolle social media strategie opstellen. En met dat laatste helpen wij je hier graag op weg.
Hoe ziet zo’n social media strategie eruit?
Stap 1: Bepaal je algemene marketingdoelstellingen
Wat wil ik bereiken?
Ken je het gevoel dat je plotseling aan de koelkast staat, maar dat je niet meer weet waarom? Herkenbaar. Maar dat gevoel wil je natuurlijk echt vermijden wanneer je jouw merk sterker wil maken via social media. Je doet niet zomaar wat in de hoop dat je zo je doelstellingen bereikt.
Daarom is het enorm belangrijk dat je heel bewust aan de slag gaat met je algemene bedrijfs- en marketingdoelstellingen, want deze vormen altijd de basis voor je social media strategie. Denk in deze stap dus goed na over wat je precies wil bereiken. Wil je meer naamsbekendheid voor je merk genereren? Of wil je werken aan je community? Dat zal voor ieder bedrijf immers anders zijn.
Stap 2: Analyseer je digitale marketingprestaties
Waar sta ik nu?
Als het goed is, weet je nu precies waar je naartoe wil werken. Met je objectieven in je achterhoofd, bekijk je in deze stap waar je op dit moment staat. Tijd dus voor een audit.
In een social media audit ga je op zoek naar hoe jouw bedrijf of organisatie de afgelopen weken, maanden of jaren gepresteerd heeft op de verschillende social media kanalen. Wat loopt er al goed? En wat kan er beter? Je gaat erg gedetailleerd te werk: elementen zoals copy, visuals, publicatiefrequentie en accountinstellingen komen dus zeker aan bod.
Waar je nog best een kijkje gaat nemen? Juist. Bij je concurrenten. Wat doen zij? En wat kan je van hen leren? Ga op dezelfde manier te werk als bij je eigen kanalen.
In theorie volgt de audit na de stap waarin je je objectieven vastklikt. Maar in de praktijk is het vaak zo dat stap 2 en 3 soms wel een keertje gewisseld worden, of dat er heel wat heen en weer bewogen wordt. In ieder geval: bekijk wat voor jou het beste werkt, maar zorg ervoor dat je niets uit het oog verliest.
Stap 3: Verbind concrete doelstellingen en KPIs aan je objectieven
Hoe kan ik meten of ik mijn objectieven bereik?
Wanneer je weet op welke objectieven je wil focussen, is het belangrijk om die objectieven zo concreet mogelijk te maken. En dat doe je door SMART doelstellingen en KPIs (of Key Performance Indicators) op te stellen. Je wil immers kunnen meten of je bereikt wat je wil bereiken.
KPIs
Data spreekt boekdelen. Dus laten we eerst even stilstaan bij de variabelen die je toelaten om je prestaties te meten: de KPIs. De metrics die je kiest om op te volgen, moeten aansluiten bij je objectieven. Als je bijvoorbeeld wil werken aan de naamsbekendheid van je organisatie, kies je voor KPIs die daar ook wel degelijk iets over zeggen. Zo zou je kunnen beslissen om het gemiddeld organisch bereik van je social media posts te monitoren. Het aantal verkopen analyseren, zal in dit geval niet de beste keuze zijn, zie je? Meten is weten, maar alleen als je voor de juiste match kiest tussen objectief en KPI.
Doelstellingen
Zijn ‘doelstellingen’ geen synoniem voor ‘objectieven’. Ja … en nee. Je objectief is vaak abstracter. Door je objectief onder te verdelen in concrete doelstellingen maak je ze een stuk tastbaarder. Een objectief kan dus uit meerdere doelstellingen bestaan. Nog niet helemaal duidelijk? Laten we even naar dit voorbeeld kijken.
Stel dat je aan de naamsbekendheid (= objectief) van je bedrijf wil werken. Dan zou je perfect de volgende twee doelstellingen kunnen opstellen:
- Op 31 december 2022 ligt het gemiddeld organisch bereik op Instagram op 500.
- Op 31 december 2022 hebben we 15.000 volgers op Instagram.
Valt het op dat we fan zijn van SMART doelstellingen? Het klinkt misschien wat schools, maar zo ben je er zeker van dat je niets uit het oog verliest. Een SMART doelstelling bevat zoals hierboven altijd de volgende elementen:
S | specifiek | Is je doelstelling concreet? Weet je precies wat je wil bereiken? |
M | meetbaar | Heb je een relevante KPI geïntegreerd? |
A | acceptabel | Is je doel haalbaar? Daarvoor kan je best je audit er even bij nemen. Zo kan je een realistische inschatting maken. |
R | relevant | Is je gekozen doelstelling relevant om je algemene objectief te bereiken? |
T | tijdsgebonden | Wat is je deadline? |
Stap 4: Bepaal je doelgroep
Wie wil ik bereiken?
Als je weet wat je precies wil bereiken, kan je je doelgroep omschrijven. En ook hier gaan we heel nauwkeurig te werk. Hoe gedetailleerder je je doelgroep omschrijft, hoe gemakkelijker het later zal zijn om bijvoorbeeld je tone of voice te bepalen en content uit te werken.
Zo’n nauwkeurige omschrijving opstellen is niet altijd even eenvoudig. Daarom is het handig om met persona’s te werken. Een persona is de beschrijving van jouw ideale klant en bevat zowel demografische gegevens als interesses, gedrag en behoeften. Je denkt dus bijvoorbeeld na over wat hij/zij/hun leuk vindt, welke problemen deze persoon ervaart en welke social media kanalen actief gebruikt worden. Het kan slim zijn om je iemand in te beelden die je in het dagelijkse leven ook echt kent. Zo zal je zien dat het plotseling heel wat vlotter gaat.
Stap 5: Kies op welke kanalen je wil inzetten
Waar kan ik mijn doelgroep bereiken?
Yes, je weet nu waar je naartoe wil en wie je daarvoor precies wil bereiken. Dan is het nu tijd om te achterhalen waar je efficiënt tot je doelgroep kan doordringen.
Vaak denken merken dat ze “gewoon” aanwezig moeten zijn op alle populaire social media kanalen. Dat kan inderdaad nuttig zijn, maar alleen als jouw doelgroep daar ook echt aanwezig is. Voor je dus in het wilde weg een heleboel social media pagina’s creëert, onderzoek je dus eerst welke kanalen je doelpubliek actief gebruikt. Je kan bijvoorbeeld gaan kijken naar Digital 2021 of Digimeter die respectievelijk Belgische en Vlaamse social media gebruikscijfers bevatten. Ook je persona’s die je in de vorige stap opstelde, zullen hier goed van pas komen. En heb je een fysieke winkel? Durf je klanten dan te vragen welke social media apps ze vaak gebruiken. Research is hier key!
Stap 6: Tactische uitwerking
Hoe werk ik mijn strategie uit?
In deze laatste stap denk je na over welke content je op de gekozen social media kanalen wil brengen. En we vallen in herhaling, maar ook hier vormen je objectieven en je doelgroep hét uitgangspunt.
Focus per kanaal
Eerst en vooral denk je in deze stap na over welk type content je op welke kanalen wil brengen. Je legt met andere woorden dus de focus per social media kanaal vast.
edutainment | inspireren | informeren |
Contentrubrieken
Vervolgens brainstorm je over welke contentrubrieken je kan koppelen aan die specifieke focus per kanaal. Contentwatte? Contentrubrieken kan je beschouwen als overkoepelende formats die seriematig gepubliceerd worden. Je zorgt zo voor herkenbaarheid bij je publiek. Bij onze noorderburen doet Pieter Pot dat erg goed met contentrubrieken zoals ‘Duurzaam Dilemma’ en ‘Old me vs New me’.
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Frequentie en consistentie
Verder denk je in deze stap ook na wat voor jouw team een haalbare postfrequentie is. Vaak starten bedrijven heel enthousiast met posten op social media en proberen ze elke dag wat te publiceren. Als je dat kan aanhouden, prima. Maar weet dat kwaliteit en consistentie altijd het belangrijkste zijn.
Stap 7: Analyseren en optimaliseren
Spoiler alert: een social media strategie is nooit echt helemaal klaar. Omdat het social media landschap zo snel verandert, zal je dus ook regelmatig je social media strategie moeten herbekijken. Wat vorige maand goed werkte, presteert misschien deze maand wat minder.
Ook je bedrijf of organisatie zal veranderingen doormaken waardoor je misschien je objectieven en doelstellingen zal moeten bijstellen. Best haal je op vaste momenten de resultaten erbij, ga je na wat werkt en wat niet, en optimaliseer je waar nodig. Dat is helemaal OK, want een social media strategie is een levend document. Keep calm, and embrace social.
De smaak helemaal te pakken gekregen? Til je social media strategie nog een niveautje hoger met onze social media workshops.