Steeds meer bedrijven organiseren wedstrijden op sociale media om bepaalde diensten of producten te promoten. Het is een goede manier om je engagement een boost te geven op een creatieve manier. Maar mag dit eigenlijk wel in België? Zijn er bepaalde regels waarmee je rekening moet houden? Wat met de GDPR-wetgeving? Wij zochten het voor je uit.
Mag ik als bedrijf een wedstrijd organiseren?
Om meteen met de deur in huis te vallen: ja, je mag wedstrijden op sociale media organiseren als organisatie of bedrijf. Al is er een heleboel om rekening mee te houden. Om te beginnen, is het van belang dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden die hieraan verbonden zijn. De meest opvallende zijn:
Geen loterij of tombola
Bij een loterij of tombola wordt de winnaar uitsluitend door het lot bepaald. Een voorbeeld hiervan is een loting onder iedereen die jouw Facebook-pagina geliket heeft. Dit is niet toegelaten.
Enkel en alleen als je organisatie in de handen is van de Nationale Loterij of een VZW die daar een vergunning voor heeft, mag het gaan over een loterij of een tombola. Je dient de winnaar steeds te kiezen op basis van kennis, creativiteit of behendigheid (bijvoorbeeld door een schiftingsvraag te voorzien) en deze mag niet bepaald worden door het lot.
Deelnameprijs mag niet, aankoopverplichting wel
Er mag geen deelnameprijs of inzet gevraagd worden van deelnemers. De deelname aan je wedstrijd dient volledig gratis te zijn, maar met een minimale fysieke of intellectuele inspanning. Het is wel toegelaten om een aankoopverplichting te koppelen aan je wedstrijd.
Voorzie een wedstrijdreglement
We raden aan om steeds een wedstrijdreglement te voorzien met de nodige informatie voor de deelnemers. Dit schept duidelijkheid en vermijdt dat er achteraf bepaalde discussies ontstaan. We horen je al denken, wat kan er allemaal in het wedstrijdreglement staan? We sommen de mogelijkheden voor je op:
- Identificatie van de organisator en deelnemers,
- Deelnamevoorwaarden,
- Duur van de wedstrijd,
- Manier waarop de winnaars bepaald worden,
- Datum dat de winnaars bekendgemaakt worden,
- Periode dat de prijzen afgehaald kunnen worden,
- Manier waarop omgegaan wordt met eventuele betwistingen,
- Verwijzing naar privacy policy op je website.
Als je een wedstrijd doet op Meta (Facebook of Instagram) is er een extra bepaling die het wedstrijdreglement moet bevatten. Er dient duidelijk in te staan dat noch Facebook, noch Instagram aansprakelijk kunnen worden gesteld en dat zij evenmin de wedstrijden beheren of sponsoren. Dit betekent dat wat je doet, je volledig op eigen risico doet.
Spelregels rond wedstrijden op sociale media
Next up: de spelregels. Er zijn specifieke regels waar je rekening mee dient te houden bij het opzetten van een online wedstrijd. Zo mag je op Facebook niet van alle functies gebruikmaken. Het is bijvoorbeeld niet toegelaten om “Deel deze pagina en win!”-acties te organiseren. Wel mag je vragen om te reageren op geposte berichten. Het is niet altijd even helder wat je als bedrijf kan vragen bij een winactie. Daarom hebben we een duidelijk overzicht gemaakt van wat je al dan niet mag vragen aan je deelnemers:
Bovendien is het belangrijk om de algemene voorwaarden en community guidelines van sociale media in het achterhoofd te houden. Deze heb je bij het aanmaken van je profiel geaccepteerd, en dienen gerespecteerd te worden.
Meta (Facebook en Instagram): https://transparency.fb.com/policies/community-standards/ en https://www.facebook.com/policies_center/pages_groups_events
YouTube: https://www.youtube.com/howyoutubeworks/policies/community-guidelines/
TikTok: https://www.tiktok.com/community-guidelines
Twitter: https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-rules
Wat zegt de Belgische wetgeving?
Naast de richtlijnen van de sociale mediakanalen zelf, moet je rekening houden met de Belgische wetgeving. Hierin staat beschreven dat een winnaar niet willekeurig gekozen mag worden. Zoals eerder vermeld, dienen winnaars gekozen te worden op basis van creativiteit, behendigheid of kennis. Een voorbeeld hiervan is een wedstrijd- en/of schiftingsvraag, zoals “Hoeveel mensen zullen er deelgenomen hebben aan deze wedstrijd op datum X?”. Het is aangeraden om hier een tip mee te geven als referentie om gokken te verlagen, bijvoorbeeld “vorig jaar namen 789 mensen deel aan een soortgelijke wedstrijd”.
Daarnaast mag het nooit een verplichting zijn om een pagina te liken. Dit betekent dat deelnemers die verkiezen om de pagina niet te liken, ook een mogelijkheid hebben om kans te maken op de prijs. Het liken van een pagina mag dus geen voorwaarde zijn volgens de Belgische wetgeving.
Opgelet met GDPR
De General Data Protection Regulation (GDPR) is de laatste jaren nog belangrijker geworden. Deze stelt dat je, zoals bij elke communicatieactie, altijd eerst toestemming moet vragen aan de persoon in kwestie. Je kan wel aangeven dat je de gegevens zal gebruiken om contact op te nemen in het geval dat de deelnemer je wedstrijd wint. Wat niet mag, is dankzij deze verzamelde gegevens promoties of nieuwsbrieven uitsturen (zonder toestemming).
Tips en tricks
Ben je je bewust van alle regels en helemaal klaar om aan de slag te gaan? Dan is het nu tijd voor wat tips en tricks voor het opzetten van je wedstrijd op sociale media.
- Vermijd issues en zorg voor een duidelijk wedstrijdreglement.
- Maak duidelijk in de boodschap van je social media post wat de wedstrijd inhoudt en hoe je kan deelnemen.
- Zorg dat je wedstrijd opvalt door creatief uit de hoek te komen.
- Promoot je wedstrijd om meer mensen te bereiken.
- Hou de deelname simpel. Zorg ervoor dat het geen te grote inspanning vergt van deelnemers, anders zullen er velen afhaken.
- Zorg dat er een relevantie is tussen de prijs en je organisatie.
Dat is dan ook weer uitgeklaard. 😀 Nog niet helemaal zeker over iets? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.