Social media verandert ontzettend snel. Elk jaar worden er wel nieuwe apps en functies gelanceerd waar veel buzz rond wordt gecreëerd. We kunnen dus maar beter voorbereid het nieuwe jaar ingaan, toch? 😉 Laten we eens kijken welke social media trends 2024 voor ons in petto heeft.

Trend 1: Sociale media als ultieme zoekmachine

Waar kan je gezellig gaan eten? Welk product zou je best kopen? Welke outfit past er bij een bepaalde gelegenheid? Je zoekt het antwoord op vragen zoals deze al snel op sociale media. Vooral Gen Z omarmt sociale media steeds meer als hun betrouwbare zoekpartner. De reden? Mensen vertrouwen vaak op de mening en ervaringen van anderen bij het nemen van beslissingen. En sociale media biedt deze ‘sociale bevestiging’.

Net daarom is het belangrijk om je Search Engine Optimization (SEO) op punt te hebben. Niet alleen op je website, maar ook op je socialemediakanalen. Denk dus goed na over de trefwoorden en hashtags die je gebruikt bij je content. Die maken het namelijk veel gemakkelijker voor gebruikers om specifieke informatie te vinden en vergroten de zichtbaarheid van je bedrijf.

Trend 2: De rol van AI in sociale media

Artificiële Intelligentie (AI), hét gespreksonderwerp in bijna elke digitale conversatie. En terecht! Want het opent talloze deuren, vooral op vlak van contentcreatie.

In de eerste plaats kan AI worden ingezet om content te maken. Van inspiratie bieden voor beschrijvingen tot creëren van bepaalde visuals. In de tweede plaats tilt het de personalisatie van de gebruikerservaringen naar een hoger niveau. Door het geavanceerde algoritme kan AI de interesses en voorkeuren van gebruikers analyseren. Daardoor kan je als merk relevantere content voorschotelen op basis van specifieke behoeften op sociale media.

In 2024 wordt AI niet alleen gezien als een hulpmiddel voor verbetering, maar als een onderdeel van socialemediastrategieën. Door gebruik te maken van AI-gestuurde tools en technologieën kunnen bedrijven hun efficiëntie vergroten, beter inspelen op de behoeften van gebruikers en een meer gepersonaliseerde ervaring bieden op socialemediaplatformen. Dat zal leiden tot een diepere betrokkenheid van gebruikers. Uiteindelijk zullen de bedrijven die deze innovaties omhelzen, een duidelijke groei en succes kennen.

Geloof het of niet, maar AI wordt in 2024 je beste vriend. 😉

Trend 3: De kracht van UGC en authenticiteit

Authenticiteit is de sleutel tot succes in 2024, en User-Generated Content (UGC) is de sidekick. Onderzoek toont namelijk aan dat authenticiteit dé beslissende factor is voor gebruikers bij het kiezen van hun favoriete merken.

Enkele redenen waarom je UGC volgend jaar zou moeten integreren in je strategie:

  • Het levert authentieke beelden op die meer betrokkenheid genereren.
  • Het bouwt vertrouwen op bij consumenten.
  • Het creëert een hechte community rond je merk.
  • Het verhoogt de waardering van je product.

Het is dus belangrijk dat je je als bedrijf in de toekomst meer gaat richten tot je eigen, loyale klanten om zo een hechte relatie op te bouwen. Want wie kan je merk nu beter promoten dan je eigen fans? Een leuk voorbeeldje van hoe je met UGC kan omgaan op sociale media, is de Instagrampagina van KBC Brussels of de #ShotOniPhone campagne van Apple op Instagram.

Trend 4: Social commerce blijft groeien

Wat is social commerce? Simpel gezegd: winkelen via socialemediakanalen. Steeds meer platformen maken het mogelijk voor gebruikers om makkelijk producten te kopen, zonder een aparte website te bezoeken. Daardoor vindt de volledige winkelervaring van een klant plaats op sociale media: van scrollen en ontdekken tot aankopen. 📱

Facebook, Pinterest en TikTok zijn momenteel de apps die native social commerce functies hebben. Naarmate ze meer manieren vinden om dit te verder te ontwikkelen, raken gebruikers hier ook steeds meer mee vertrouwd. En uiteindelijk gaat je merk niet kunnen achterblijven. Naar verwachting zal social commerce goed zijn voor 16,7% van de totale omzet die behaald wordt uit e-commerce in 2025.

Nog niet overtuigd van het belang van social commerce? We lijsten enkele voordelen voor je op:

  • Je bereikt een veel groter publiek.
  • Er ontstaat een verhoogde betrokkenheid.
  • Je bouwt een hechtere band op met je klanten.
  • De conversiepercentages verbeteren.
  • Je verkoopt meer door een gepersonaliseerde en handige winkelervaring.

Geen idee hoe je zelf al deze social media trends en ontwikkelingen kan?  Samen bekijken we hoe we knallen met een killer social media strategie voor je bedrijf. 🤝