Home 9 case 9 Influencer Marketing? Deal. Hoe KBC Bank & Verzekering hun Kate Deals op de kaart zetten

Influencer Marketing? Deal. Hoe KBC Bank & Verzekering hun Kate deals op de kaart zetten

Stel je voor: een bank die niet alleen kijkt naar de cijfertjes, maar zich ook bekommert om jouw plezier en slimme uitgaven. KBC Bank & Verzekering past helemaal in dat plaatje, en deed er nog een schepje bovenop met hun Kate Deals. Via deze deals krijg je, zonder extra moeite te doen, mooie cashbacks of kortingen. Easy peasy, lemon squeezy!

influencer-marketing-case

De uitdaging:
Kate watte?

Gemakkelijk is het inderdaad, maar KBC ondervond dat mensen hun weg nog niet vonden naar de Kate Deals. Kate watte? De feature in KBC Mobile kon dus wel een digitaal duwtje in de rug gebruiken.

De oplossing:
Sterk staaltje Influencer Marketing

Wat zijn de Kate Deals, waar kan je ze vinden en hoe werkt het precies? Bij So Buzzy schoven we deze vragen naar voren, en lieten we ze klaar en duidelijk beantwoorden. Deze keer niet door KBC zelf, maar door mensen van vlees en bloed. Een sterk staaltje influencer marketing was de sleutel tot succes.

Werkwijze:
van selectie tot go live

We hadden een concrete doelstelling, en we wisten dat de focus lag op een brede doelgroep van 30- tot 45-jarigen. Check, en check! Vervolgens werd het snel duidelijk dat we voor een tweeledige aanpak wilden gaan, om (1) Kate Deals op de kaart te zetten en (2) KBC Mobile-gebruikers aansporen om de deals daadwerkelijk te benutten. We kozen voor influencer marketing om ervoor te zorgen dat KBC Mobile-gebruikers de Kate Deals in een voor hen relevante en herkenbare situatie te zien kregen. De impact zou zo uiteraard groter zijn, dan wanneer we vanuit KBC zelf zouden communiceren.

Maar hoe zorg je ervoor dat je influencercampagne geloofwaardig, authentiek en efficiënt werkt? Daarvoor werken we bij So Buzzy met drie opeenvolgende stappen.

Stap 1: selectie van influencers

Dat is zonder twijfel de belangrijkste stap uit het rijtje. De keuze van influencers maakt of kraakt je campagne. Je zoekt immers naar mensen die volledig aansluiten bij je doelgroep, bij het onderwerp van de campagne en die niet te commercieel overkomen. Een influencer die elke week een ander product of andere service promoot? Daar passen we voor. Ten slotte zoek je natuurlijk ook iemand die voldoende mensen kan bereiken, maar dat gezegd zijnde: kwaliteit gaat altijd voor.

Op die manier kwamen we terecht bij een selectie van influencers die samen een brede doelgroep met verschillende interesses kon bereiken. Zo heeft bijvoorbeeld Sunkissed het op haar Instagramaccount over het leven met kinderen en hoe je samen met je gezin toffe momenten, reizen en uitstapjes kan beleven. Een duidelijke match met Kate Deals, dus.

Stap 2: contact leggen met influencers

Samen met KBC Bank en Verzekering kwamen we tot een favorietenlijstje, en kon het connecteren beginnen. KBC had ervoor gekozen om de influencers zelf te benaderen. Daarom hadden we voor hen beknopt een aantal richtlijnen en best practices opgesteld zodat ook deze stap vlotjes zou verlopen.

Stap 3: go live influencercampagne

Na heel wat heen en weer mailverkeer, lag de definitieve selectie vast. We gaven de influencers zelf de vrijheid om conceptueel een voorstel te doen aan de hand van de briefing. Op die manier kom je altijd tot het beste eindresultaat. Geef vertrouwen, dan krijg je dat meestal dubbel en dik terug.

En het eindresultaat mag er zijn.

Het resultaat

Na afloop van de campagneperiode, vroegen we de resultaten op bij de influencers en keken we naar KPI’s zoals bereik, traffic en CTR (click-through-rate). Want zoals iedereen weet: meten is weten. Zo bereikten we samen meer dan 200.000 mensen met de influencercampagne en lag de CTR bij de influencers een stuk hoger dan bij die van de productpagina.

Klaar om te buzzen met Influencer Marketing?

Ben jij ook net zoals KBC Bank en Verzekering op zoek naar creatieve manieren om met je publiek te connecteren? Dan zitten we graag eens samen.